Kärt barn har många namn

Sökmotoroptimering även kallat SEO kan ofta låta lite svårt att förstå, men så fort du inser hur sökmotorerna fungerar kan du också optimera dem för bästa möjliga resultat för din webbplats. Vi ska här gå igenom hur du ganska enkelt kan skapa en enkel anpassningsbar SEO-plan.

 

Identifiera dina sökord

Först och främst det viktigaste av allt i din sökmotoroptimeringsplan, är att identifiera dina sökord. Vilka sökord är viktiga för dig och speglar din verksamhet och tjänster på ett bra sätt. Därefter ska du göra en sökordsanalys och överväga relaterade ämnen. Detta för att du ska veta vad personer söker efter.

 

Var finns du på Google

Sen ska du googla och ta reda på vilka placeringar du förekommer i sökresultaten för de sökorden du nu tagit fram.

Om det finns luckor där sökorden inte drar trafik till webbplatsen, bör du planera hur du ska åtgärda dem och förbättra ditt SEO-resultat.

Sen ska du bestämma tidsgränser för varje uppgift under hela året och tänka på att granska resultaten och justera planen i den mån det behövs.

Tänk på hur du kan förbättra placeringar i de organiska sökresultaten för din populäraste produkt eller tjänst. Det är också viktigt att urskilja sökord som du tror är viktiga, men som inte ger inte mycket trafik? Fundera på hur du kan åtgärda detta. Ett bra verktyg att använda när du vill göra sökordsanalyser är Google Trender. (Länken öppnas i nytt fönster)

Sökmotoroptimeringsarbetet är ett never ending jobb och det tar egentligen aldrig slut. Sökmotorerna utvecklas ständigt och det gör också trenderna.

 

Bra att känna till

Du bör titta över dina sökord med jämna mellanrum och eventuellt korrigera lite. Bli inte för trygg och gör samma sak bara för det fungerat en gång. Försök hålla dig uppdaterad om hur sökmotorerna förändras och uppdateras hela tiden. Detta kan hjälpa dig mycket.

Hämta inspiration från andra webbplatser och fråga gärna dina kunder om feedback.

 

 

 

”Det är viktigt att inse ingen byrå kan garantera positioner högst upp i de organiska sökresultaten.
Om någon erbjuder det, är den troligen inte att lita på.”

– Google

 

Det är viktigt att göra en Sökmotoroptimeringsplan