Digital Marknadsföring
Vad är egentligen digital marknadsföring?
Många vill synas bättre på nätet – med andra ord förbättra sin digitala närvaro och marknadsföra sig på nätet. Digital marknadsföring är ett brett område och frågar du tio olika personer vad det egentligen handlar om får du troligtvis lika många svar.
Man kan säga att digital marknadsföring är budskap som förmedlas via digitala kanaler. Marknadsföringen ska i sin tur ge fler kunder och affärer – mer business rent ut sagt – till företagen i fråga.
En vanlig typ av digital marknadsföring idag är sökmarknadsföring (SEM), displayannonsering, annonsering via sociala medier och sökmotoroptimering.
Fördelarna med digital marknadsföring
Fördelarna med digital marknadsföring jämfört mer traditionell marknadsföring är bland annat att den är billigare. Tycker man om att jobba lite själv med bloggar och sociala medier, kan den nästan bli intill gratis. Ofta vad som kan vara lite svårare med digital marknadsföring är att veta vilken målgrupp man vill nå ut till. Att få fram rätt budskap och texter på sociala medier kan också vara lite av en utmaning. Läs mer om webbtexter
Resultatet
Det kan både vara spännande och roligt att se resultatet av ditt marknadsföringsarbete. Framför allt när du börjar klättra hos Googles index och telefonen börjar ringa lite mer. Idag finns det ju utmärkta verktyg just för att mäta dina resultat. Dessutom är dom bästa av dessa tjänster helt gratis. Vi rekommenderar absolut att ni reggar er hos Google Analytics och Google Search Console.
Med dessa tjänster får ni riktigt bra koll på läget och ser hur er hemsida klättrar och svarar positiv på er maknadsföringskampanj.
Många olika marknadskanaler
Det finns idag många olika marknadskanaler att använda sig av och ju fler digitala marknadsförare du frågar desto fler kanaler lär du få känna till. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det innefattar. Men för att göra en generell uppskattning kommer vi här lista de vanligaste kanalerna.
Sökmotoroptimering ska nämnas först, och är definitivt den vanligaste kanalen idag.
Social media är också vanlig och den snabbast växande kanalen idag.
Content Marketing är en av de lite roliga marknadskanalerna. Den innebär lite kort sammanfattat att man engagerar sina kunder med tävlingar och undersökningar med mera.
Google Ads är också en av de vanliga kanalerna, och en av de äldsta. Ett alldeles utmärkt verktyg.
Vill du ha kontakt med en webbyrå?
Kontakta oss på WebbDesignFabriken för få hjälp med din nya webbproduktion.