Digital marknadsföring

Dom senare åren har vi jobbat mer medvetet med att informera och utbilda våra kunder i Digital marknadsföring. Vi försöker ofta förklara hur viktigt det är att just etablera en onlinenärvaro. Nu tänkte vi skriva lite om det här i bloggen och ge en kortare introduktion i ämnet. Har ni frågor och funderingar efter ni läst detta blogginlägget får ni gärna höra av er till oss.

 

Sociala medier

Först och främst Sociala medier. En profil på sociala medier är idag ett snabbt, enkelt och billigt sätt för ditt företag att etablera och utöka din onlinenärvaro. Det kan vara ett viktigt steg för dig och ditt företag för att hjälpa kunder att komma i kontakt med er. I det här inlägget förutsätter vi att du redan har en hemsida. Sen om hemsidan arbetar för dig på rätt sätt är en annan femma. Men det ska vi återkomma till längre fram.

Med en bra och välstrukturerad plan för dina sociala medier kan du spara både pengar och arbete. Börja med att ta reda på vilket socialt innehåll som fungerar bäst för dig och ditt företag. Därefter kolla upp varför annonsering på sociala medier kan vara ett effektivt inslag i din strategi. Och till sist hur du mäter resultatet så att du kan optimera innehållet därefter.

Ett bra tips inom digital marknadsföring är att titta på vad dina konkurrenter gör för att få reda på vad som fungerar bra för dem och vad som inte gör det. Det ger dig också en bredare överblick av marknaden efter ett tag och framhäver potentiella möjligheter att använda för att formulera en strategi för ditt eget företags tillväxt.

 

En SWOT analys ska ingå i din digitala marknadsföring

Genom att genomföra en SWOT-analys kan du ofta identifiera möjligheter som gör att ditt företag kan växa, men även belysa svaga punkter som du skulle kunna jobba mer med.Namnet SWOT kommer från orden ”Strengths”, ”Weaknesses”, ”Opportunities” och ”Threats. Det är ett företagsekonomiskt planeringshjälpmedel där man försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot vid en strategisk översyn.

Ett av huvudsyftena med en SWOT-analys är att genom granskning av styrkor, svagheter, hot och möjligheter i den redan befintliga strategin värdera de starka och svaga sidorna. I detta tydliggörs påverkan från organisationens omvärld och man kan identifiera möjligheter att hantera omvärldens ständiga förändringskrav.

Det är inte svårt att genomföra en SWOT analys och det tar inte så mycket av din tid heller. Och det tiden är en väldigt bra investering i ditt företag. Det finns färdiga gratis mallar att ladda ned. Sen är det enkelt att fylla i dessa för skapa din egen SWOT Analys.

Du kan läsa med här på Wikipedia om vad en Swot analys ska innehålla.

 

Sökmotorerna är A och O för din onlinenävaro

Sökmotorerna gör det möjligt för människor att söka efter den produkt eller tjänst de är ute efter exakt när de vill ha den. De kan dessutom hjälpa företag att inrikta sig på kunderna som är mest intresserade av det de säljer. Sökmotoroptimering (SEO) kanske låter krångligt och svårt, men när du förstår hur sökmotorerna fungerar kan du också optimera dem så att du får bästa möjliga resultat. Ta reda på hur du utvecklar en anpassningsbar SEO-plan, hur du identifierar dina mest effektiva sökord och vilka verktyg som kan hjälpa dig att mäta det som är viktigast. Du kan läsa mer om hur du skapar en sökmotoroptimeringsplan här.

Håll dock en sak i åtanke när det gäller Sökmotoroptimering. Arbetet tar aldrig slut – sökmotorerna utvecklas ständigt och det gör också trenderna. Det finns ingen quickfix för att hamna högst upp på Google eller andra sökmotorer. Man måste lägga in timmarna och det kan vara mycket jobb ibland.

 

”Kom ihåg att ingen byrå kan garantera positioner högst upp i de organiska sökresultaten. Om någon erbjuder det, är den troligen inte att lita på.”

– Google

 

 

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är ett väldigt effektivt och modernt verktyg som hjälper dig att förbättra din synlighet bland all konkurrensen.

Innehållsmarknadsföring kommer hjälpa dig att bygga en starkare varumärkesidentitet och därav komma i kontakt med rätt målgrupp för dig och ditt företag. Innehåll är så mycket mer än bara text. Det är bilder, videos, blogginlägg, faktablad animerade bildspel med mera. Det kan till exempel också vara en rolig tävling på din hemsida som engagerar din målgrupp.

Här följer ett väldigt bra tips från Google! Nästa gång du skapar innehåll kan du prova att sprida det via olika kanaler. Skapa till exempel en blogg på din webbplats och marknadsför den på olika sociala medier vid olika tider på dagen. Anteckna vad du kommer fram till så att du kan finjustera din marknadsföringsstrategi. Olika målgrupper använder olika plattformar vid olika tider på dagen. Se vad som fungerar för din målgrupp.

När du vet hur väl ditt innehåll fungerar online kan du skaffa dig en bättre bild av målgruppen och hur du kan förbättra dina kampanjer inför framtiden.

Innehållsmarknadsföring är inte så lätt i början. Ofta upplever vi att kunder behöver hjälp just med detta. Innehållsmarknadsföring är utan tvekan en av dom viktigaste sakerna inom digital marknadsföring enligt oss. Och får du bara lite kläm på det så kan du egentligen göra det mesta själv.

 

Din Hemsida måste arbeta för dig

Om många webbplatser använder samma innehåll, blir det svårt för dem att synas i mängden i sökresultaten. Vi förklarar ofta för kunder att om deras hemsida inte är korrekt byggd så kommer hemsidan förmodligen aldrig hamna högt i Googles organiska index. Med andra ord många kunder kommer inte hitta ditt företag när dom söker på produkter eller tjänster som du erbjuder.

Här är några saker som din hemsida måste uppfylla:

  • Korrekta bildetiketter. Detta hjälper sökmotorerna att hitta bilderna vid relevanta sökningar. Att använda generella filnamn som image3.jpg kan vara kontraproduktivt eftersom namnen troligen inte förekommer i specifika sökningar.
  • Korrekta sidtitlar. Detta, precis som med bildetiketter bidrar till att webbplatsen visas i relevanta sökresultat.
  • Att använda sökord som intresserade personer kan tänkas använda. Att identifiera bra och relevanta sökord är väldigt svårt men ytterst viktigt. Ta tid för detta och försök analysera vad för sökord som kan fungera för dig. Att använda verktyg för detta kan hjälpa dig mycket. Här följer tre bra verktyg nedan. Vi rekommenderar starkt Google Sökordsplaneraren. Google SökordplanerarenBing NyckelordsundersökningGoogle Trender
  • Din hemsida måste vara mobilanpassad. Du kan testa din webbplats, och ta reda på hur mobilanpassad den är. Öppna testverktyget för mobilanpassning och prova din sida i verktyget.

 

Behöver man en mobilapp till sin hemsida idag?

Vi har slutat bygga mobilappar sedan några år tillbaka. Bygger man hemsidan bra och skapar en snygg och lättnavigerad hemsida i mobilen tycker vi inte det behövs en app. Det är ju ändå en ganska stor extra kostnad för kunden att även skaffa en app.

Dock finns det några fördelar med en mobilapp, som man inte kan göra på en mobilhemsida. Och det är att man kan skicka pushnotiser med kanske specialerbjudande till kunder som har installerat appen. Men tänk på att vill man nu ha en mobilapp så måste man ändå ha en mobilanpassad hemsida.Det är ju många som inte laddar ner appen.

 

E-post och Nyhetsbrev

Nyhetsbrev och specialerbjudanden via e-post kan vara en viktig del av digital marknadsföring och ett bra sätt att skapa och stärka relationerna med din kundbas. Du har ju olika kampanjer som förändras kontinuerligt, men målet är ju detsamma: Du vill fånga mottagarnas uppmärksamhet och uppmuntrar till handling med dina meddelande. Ett av de bästa och väl beprövade alternativet är kundens namn och en engagerande fråga eller ett intresseväckande påstående. Det är dessutom kort och koncist.