Minimalistisk webbdesign hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser, blir den minimalistiska webbdesignen allt viktigare och spelar en stor roll i den digitala marknadsföringen.
Men låt oss förklara lite mer om minimalistisk design och vad det egentligen är.
Exempel på minimalistisk webbdesign
Ett superbra exempel på en minimalistisk webbplats är Apples hemsida. Ett ledande företag inom teknologi, men kanske också ledande företag inom webbdesign.
Om man börjar med att titta på färgerna på Apples hemsida, så är mycket i svart och vitt. Dom använder sig också mycket av ljusgrått – det blir alltså inga starka färger som stör. Det är både behagligare för besökarens ögon och hans tänkande. Färger symboliserar ingenting så besökaren blir inte distraherad och behöver tänka på vad en massa olika färger betyder – vilket gör det nästan genialiskt.
Färgerna spelar en väldigt stor roll i din webbdesign
En vit bakgrund gör att call to action, knappar och erbjudande står ut väldigt mycket utan att man behöver använda starka färger. Vem har inte kommit in på en hemsida där allting känns bluddrigt i ett hav av färger. Och det kan kännas som allting är ett erbjudande. Det vita ger det hela en större impakt. Det blir helt enkelt kraftfullare, och mycket enklare för webbdesigner att jobba med erbjudanden och viktiga texter som ska synas bra på sidan – utan då att använda alla färger på färgskalan.
Minimalistisk webbdesign är framtiden
Sex av våra nya och pågående hemsideprojekt bygger vi i minimalistisk webbdesign. Och vad som är viktigt just när man bygger på detta sättet är att planera sin hemsida grundligt. Vi informerar kunden att det är ännu viktigare att planera när man bygger minimalistiska sajter. Innehållet måste man försöka få en bra vision av innan man startar med hemsidan.
Webbtexterna ska informera tydligt vad man vill förmedla på sin hemsida. Produkter, tjänster och information. Man kan inte ha för mycket text när man bygger minimalistiskt så det är viktigt att göra den dynamiska och planera och skräddarsy dem för första sidan. Googles kriterier är minst tre hundra ord på första sidan. Detta kan många vara en utmaning att få in denna ganska stora textvolym i den minimalistiska designen.
Bilderna ska gärna vara lite personliga och unika. Kanske på personal och miljöer i företaget. Man ska heller inte använda för mycket bilder. Dock kan ett bra tips vara att använda bildspel med tydliga budskap.
Sidan måste vara lättnavigerad. Här krävs ofta mycket planering. Vi brukar rekommendera våra kunder att använda en tydlig menystruktur som gör det enkelt för besökarna att navigera i. Dessutom kan man använda sig av call to action knappar utspritt på sidan, och läs mer länkar från olika texter.
Tänk dock på Sökmotoroptimeringen
Minimalistisk webbdesign har dock en baksida, och det är sökmotoroptimeringen, som kan bli lite lidande. Idag är Googles kriterier att en sida bör innehålla minst 300 ord för att du ska kunna vara med och strida om de bra platserna i Googles index. Så när ni jobbar med er minimalistiska design försök att få inte textblock på ett bra sätt så er sökmotoroptimering inte hämmas för mycket. Det kan absolut vara en utmaning att få in tre hundra ord i en minimalistisk design. Men se det som en utmaning – och utmaningar gör er till en bättre webbdesigner.
Less is more
Tänk less is more när du planerar din nästa hemsida i minimalistisk webbdesign. Och har du inte börjat planera den ännu så är det hög tid nu.