Responsiv webbdesign
Idag är det helt enkelt ett måste att skapa responsiv webbdesign. Google har sedan flera år tillbaka understrukit hur viktigt det är att man bygger hemsidor responsivt. Det innebär alltså att istället för bygga en extrasite/sida för mobila enheter som man gjorde förr, så bygger man sidan responsiv. Även kallat följsam design. Drar du ihop och krymper ner ditt webbläsarfönster så ska automatiskt designen följa med. Läs mer här på Googles sida. (Sidan är på engelska) Det är ju många webbdesigner som har dragit sitt i håret, och kanske även ett par stycken som har funderat på byta yrke när den responsiva webbdesignen trädde in på marknaden och Google propsade strängt på att alla sidor ska nu vara responsiva – eller mobilanpassade som så många kunder felaktigt kallar det. Responsiv webbdesign är till för alla olika enheter och olika storlekar på skärmar.
Hur stor roll spelar webbdesignen
Folk undrade ofta för vad som var viktigast på en hemsida. Var det designen på hemsidan eller var det innehållet och förr var det lite mer jämnt lopp mellan dom båda. Men idag är det utan tvekan innehållet som är det viktigaste på en hemsida. Och det är inte bara för besökarna som innehållet är viktigt. Det är även för sökmotorerna. En stor del av dagens sökmotoroptimering består av texterna och innehållet på hemsidorna.
Underskatta inte hemsidans design
Även om innehållet på en hemsida är viktigare så ska man absolut inte underskatta designen. Det är det första besökaren lägger märke till när han klickar in på en hemsida. Och redan där får besökaren en omedelbart intryck. En kantig ful sida med kass webbdesign lämnar ju inget förtroende direkt. Tänk själv om man går till en butik och färgen på dörren har flagnat och fönsterna hänger på sned. Många av oss får tänka två gånger om man vill gå in.Med andra ord vissa kunder tänker automatiskt att om dom inte kan ta hand om sin egen hemsida kan dom då ta hand om tjänsterna dom erbjuder. Första intrycket är väldigt viktigt så designen är fortfarande väldigt aktuell, även om innehållet har vunnit det racet.